How is Geography taught at Primary Education centers in Spain? Results of a state-wide study

Main Article Content

Jaume Binimelis Sebastian
Joe Usher
Péter Bagoly-Simó

Abstract

The aim of this research was to determine the characteristics of the teaching of Geography in Primary Education centers in Spain, stressing the use of local areas as the setting for students’ geographical learning, the role played by fieldwork, and the association of all the former with student-centered active learning methodologies. For this purpose, a survey intended for Primary Education teachers in Spain was prepared. The results show a match between those who place emphasis on experience-based geography learning methods, using fieldwork and exploration of the local area, and those who use active teaching methods.



Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Binimelis Sebastian, J., Usher, J., & Bagoly-Simó, P. (2023). How is Geography taught at Primary Education centers in Spain? Results of a state-wide study. Boletín De La Asociación Española De Geografía, (98). https://doi.org/10.21138/bage.3434

References

Bagoly-Simó, P., & Binimelis, J. (2022). Maps and Map Skill Progression in Primary Geography in International Comparison, Zeitschrift für Geographiedidaktik. Journal of Geography Education, 49(4), 211-227. https://doi.org/ 10.18452/25367

Blankman, M., Schoonenboom, J., van der Schee, J., Boogaard, M., & Volman, M. (2016). Learning to teach geography for primary education: Results of an experimental programme. Journal of Geography in Higher Education, 40(3), 425-441. https://doi.org/10.1080/03098265.2016.1144731

Catling, S., Bowles, R., Halocha, J., Martin, F., & Rawlinson, S. (2007). The state of geography in English primary schools. Geography, 92(2), 118-136. https://doi.org/10.1080/00167487.2007.12094189

Clemente--Díaz, M.C. (Ed.) (1992). Psicología social: métodos y técnicas de investigación. Eudema.

De Blij H. (2012). Why Geography mathers more than ever. Oxford University Press.

De Miguel, R. (2014). Ciencias sociales y Didáctica de la Geografía en el currículo de educación primaria de la LOMCE. En R. Martínez & E. Tonda (Eds.), Nuevas perspectivas conceptuales y metodológicas para la educación geográfica (pp. 345-364). Universidad de Córdoba. http://didacticageografia.age-geografia.es//docs/Publicaciones/2014_Nuevas_perspectivas_conceptuales1.pdf

De Miguel, R. (2018). Geografía y tiempo contemporáneo: educación geográfica y enseñanza de las ciencias sociales para el mundo global. REIDICS. Revista de Investigación en Didáctica de las Ciencias Sociales, (2), 36-54. https://doi.org/10.17398/2531-0968.02.36

De Miguel, R. (2022). Un siglo (y más) de educación geográfica internacional desde España. In La Geografía española actual. Estado de la cuestión. Aportación española al congreso de la UGI-IGU Paris 2020. El tiempo de los geógrafos (pp. 339-360). Asociación Española de Geografía. https://www.age-geografia.es/site/wp-content/uploads/2022/07/LA-GEOGRAFI%CC%81A-ESPAN%CC%83OLA-ACTUAL-ESTADO-DE-LA-CUESTIO%CC%81N.pdf

Díaz-Serrano, J., & Miralles-Martínez, P. (2016). La Geografía en el tercer ciclo de Educación Primaria: Estilos de aprendizaje y rendimiento académico. In Boletín de la Asociación de Geógrafos Españoles, (72), 447-469. https://doi.org/10.21138/bage.2347

Dolan, A.M., Waldron, F., Pike, S., & Greenwood, R. (2014). Student teachers’ reflections on prior experiences of learning geography. International Research in geographical and Environmental Education, 23(4), 314-330. https://doi.org/10.1080/10382046.2014.946324

Grigg, R., & Hughes, S.V. (2019). Teaching primary humanities. Routledge.

Lakhani, S. (2010). Do we care? An enquiry approach to discovering the local area. Primary Geography, 73, 10.

https://portal.geography.org.uk/journal/index/pg?Issue=Autumn&IssueYear=2010

Laphorn, N. (2006). Urban and suburban fieldwork. Primary Geography, 59, 33-34. https://portal.geography.org.uk/journal/view/J004508

Marrón-Gaite, M.J. (2012). Aproximación al concepto de escala en el primer ciclo de educación primaria. Presentación de un juego para su tratamiento desde la enseñanza activa. Didáctica geográfica, 13, 93-112. https://didacticageografica.age-geografia.es/index.php/didacticageografica/article/view/98

Martínez Fernández, L.C. (2017a). La enseñanza de la geografía y la formación geográfica en los estudios universitarios de maestro. Tabanque: revista pedagógica, 30, 195-217. https://doi.org/10.24197/trp.30.2017.195-217

Martínez Fernández, L.C. (2017b). La Geografía en los estudios universitarios de Magisterio. Evolución histórica, situación actual y significado docentes. Biblio 3W. Revista Bibliográfica de Geografía y Ciencias Sociales. 22. https://doi.org/10.1344/b3w.0.2017.26434

Ministerio de Educación y Formación Profesional. Secretaría General Técnica. Subdirección General de Estadística y Estudios (2021). Datos y cifras. Curso escolar 2021/2022. https://www.educacionyfp.gob.es/dam/jcr:b9311a59-9e97-45e6-b912-7efe9f3b1f16/datos-y-cifras-2021-2022-espanol.pdf

Morote, Á.F. (2021). La explicación del riesgo de sequía en la Geografía escolar: una exploración desde los manuales escolares de Ciencias Sociales (Educación Primaria). Boletín de la Asociación de Geógrafos Españoles, 88. https://doi.org/10.21138/bage.3047

Murphy, A. (2018). Geografía ¿Por qué importa? Alianza Editorial.

Owens, P., Scoffham, S., Vujakovic, P., & Bass, A. (2020). Meaningful Maps. Primary Geography. 102, 21. https://portal.geography.org.uk/journal/view/J004523

Pazo-Labrador, A.J. (1995) La Geografía en el Magisterio. Evolución, situación actual y características en Galicia. Adaxe, 11, 121-137. http://hdl.handle.net/10347/576

Pike, S. (2011). “If you went out it would stick”: Irish children's learning in their local environments. International Research in Geographical and Environmental Education, 20(2), 139-159. https://doi.org/10.1080/10382046.2011.564787

Ramírez, S., & Souto, X. M. (2016). El estudio geográfico de la población en Educación Primaria. UNES, 1, 98-118. http://hdl.handle.net/10481/58790

Reddy, L.A., Dudek, C.M., Fabiano, G.A., & Peters, S. (2015). Measuring teacher self-report on classroom practices: Construct validity and reliability of the Classroom Strategies Scale–Teacher Form. School Psychology Quarterly, 30(4), 513-533. https://doi.org/10.1037/spq0000110

Ribes, A.M., & Souto, X.M. (2013). Muchos números y pocos problemas. Revista ANEKUMENE, 5, 31-55. https://doi.org/10.17227/Anekumene.2013.num5.7559

Rodríguez-Domenech, M.A. (2015). La geografía en la LOMCE ¿una ocasión perdida? Boletín De La Asociación De Geógrafos Españoles, (67). https://doi.org/10.21138/bage.1831

Sebastià, R., & Tonda, E.M. (2011). Características y evolución de la Revista Didáctica Geográfica. Didáctica Geográfica, 12, 19-48. https://didacticageografica.age-geografia.es/index.php/didacticageografica/article/view/57

Sebastià, R., & Tonda, E.M. (2012a). Diez años de didáctica de la geografía a través de los congresos nacionales del Grupo de Didáctica de la Geografía (2000-2010). In R.de Miguel González & M.L. de Lázaro Torres (Eds.), La educación geográfica digital (pp. 59-72). Grupo de Didáctica de la Geografía (AGE). http://didacticageografia.agegeografia.es/docs/Publicaciones/2012_Educacion_Digital.pdf

Sebastià, R., & Tonda, E.M. (2012b). Diez años de didáctica de la geografía a través de los congresos nacionales del Grupo de Didáctica de la Geografía (1988-1998). In R.de Miguel González & M.L. de Lázaro Torres (Eds.), La educación geográfica digital (pp. 93-106). Grupo de Didáctica de la Geografía (AGE). http://didacticageografia.agegeografia.es/docs/Publicaciones/2012_Educacion_Digital.pdf

Sebastiá, R., & Tonda, E.M. (2013). La didáctica de la Geografía en los congresos ibéricos (2001-2011). In A Cidade, um laboratório para a educação geogràfica (pp. 107-120). Atas do VI Congresso Ibérico de Didática da Geografia. Porto e de Vila Nova de Gaia, Março 21-23. http://didacticageografia.age-geografia.es/docs/Publicaciones/2013_ebook.pdf

Sebastiá, R., & Tonda, E.M. (2015). Investigación e innovación en la enseñanza de la Geografía a partir del Boletín de la Asociación de Geógrafos Españoles: análisis bibliométrico. Boletín de la Asociación de Geógrafos Españoles, (68), 429-558. https://doi.org/10.21138/bage.1869

Souto, X.M. (2004). La geografía escolar en el período 1990-2003. In M.D. García Ramón, M.A. Martín Lou, R. Méndez, P. Riera & M. Valenzuela (Eds.), La Geografía española ante los retos de la sociedad actual. Aportación española al XXX Congreso de la UGI, Glasgow (pp. 61-82). Asociación Española de Geografía. https://www.agegeografia.es/site/wpcontent/uploads/2019/02/geografia_castellano.pdf

Souto, X.M. (2013). Investigación e innovación educativa: el caso de la Geografía escolar. Scripta Nova, XVII (459). http://www.ub.es/geocrit/sn/sn-459.htm

Usher, J. (2021). How is geography taught in Irish primary schools? A large scale nationwide study. International Research in Geographical and Environmental Education, 31(4), 337-354. https://doi.org/10.1080/10382046.2021.1978210