The risk of drought explanation in the school Geography: an exploration from the Social Sciences school textbooks (Primary Education)

Main Article Content

Álvaro Francisco Morote Seguido

Abstract

In the Mediterranean region one of the main natural risks are droughts. This phenomenon has worsened in the last decades due to the increase of the vulnerability (human activities). Furthermore, it is expected that danger will increase according to the forecast of future climate change scenarios (greater intensity and frequency of dry periods). The objective of this research is to carry out an analysis of the contents on the risk of drought proposed by the main textbooks of Social Sciences (3rd cycle of Primary Education) in the Valencian Community (Spain). With the analysis of these resources (the 5 most used editorials), the results obtained indicate that this topic receives little attention, without defining the concept of drought and climate change being one of the main causes of this phenomenon. In relation with the images, these are characterized by presenting a catastrophic and decontextualized image with the contents. Therefore, it would be a vulgar explanation of these phenomena (so characteristic of the Mediterranean climate) and where the human factor (vulnerability) and its incidence on risk would go unnoticed.



Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Morote Seguido, Álvaro F. (2021). The risk of drought explanation in the school Geography: an exploration from the Social Sciences school textbooks (Primary Education). Boletín De La Asociación Española De Geografía, (88). https://doi.org/10.21138/bage.3047

References

Allen, D.E., McAleer, M., & McHardy-Reid, D. (2018). Fake news and indifference to scientific fact: President Trump’s confused tweets on global warming, climate change and weather. Scientometrics, 117(1), 625-629.

Arrebola, J.C., & Martínez, R. (2017). El cambio climático en los libros de texto españoles de Educación Primaria: Un análisis de las actividades. In A. Cristina, E. Sande & M. Helena (Eds.), VIII Congreso Ibérico de Didáctica da Geografía (pp. 581-560). Lisboa (Portugal): Associação de Professores de Geografia.

Bel, J.C., & Colomer, J.C. (2018). Teoría y metodología de investigación sobre libros de texto: análisis didáctico de las actividades, las imágenes y los recursos digitales en la enseñanza de las Ciencias Sociales. Revista Brasileira de Educação, (23), 1-23. https://doi.org/10.1590/s1413-24782018230082

Bel, J.C., Colomer, J.C., & Valls, R. (2019). Alfabetización visual y desarrollo del pensamiento histórico: Actividades con imágenes en manuales escolares. Educación XX1, 22(1), 353-374. https://doi.org/10.5944/educXX1.20008

Benítez, J.K., Cano, J.A., Fernández, E., & Marchena, C. (2014). Ciencias Sociales 5. Madrid: Grupo Anaya.

Benítez, K., Cano, J.A., Fernández, E., & Marchena, C. (2015). Ciencias Sociales, 6: Primaria. Madrid: Grupo Anaya.

Calvo, F. (2001). Sociedades y Territorios en Riesgo. Barcelona: Ediciones Serbal.

Chevallard, Y. (1991). La Transposition Didactique du Savoir Savant au Savoir Enseigné. Grenoble, France: La Pensée Sauvage éditions.

Chitsaz, N., & Hosseini, S. (2017). Introduction of new datasets of droughts índices based on multivariate methods in semi-arid regions. Hydrology Research, 49(1), 266-280. https://doi.org/10.2166/nh.2017.254

Committee of Professional Agricultural Organisations-General Confederation of Agricultural Cooperatives (COPA-COGECA) (2003). Bewertung der Auswirkungen der Hitzewelle und Dürre des Sommers 2003 für Land- und Forstwirtschaft. Retrieved from https://www.deutschlandfunknova.de/beitrag/sommer-auswirkungen-der-hitzewelle

Cuello, A., & García, F. (2019). ¿Ayudan los libros de textos a comprender la real fluvial de la ciudad? Revista de Humanidades, (37), 209-234.

European Environment Agency (EEA) (2017). Climate change, impacts and vulnerability in Europe 2016. An indicator-based report. Luxemburgo. Retrieved from https://www.eea.europa.eu/publications/climate-change-impacts-and-vulnerability-2016

Ferrer, M., Bonafeu, D., Costa, M., Estrada, M., & Roger, E. (2009). Ciencies de la Terra i del medi ambient. Barcelona: Castellnou.

García, M., & Gatell, C. (2014). Sociales, 5 Educación Primaria. Vicens Vives.

García, M., Gatell, C., & Batet, M. (2015). Sociales 6º. Vicens Vives.

García, J., Pardo, P., & Rebollo, L.F. (2009). La desertificación y otros problemas ambientales en los libros de texto de geografía de educación secundaria en España. In F. Pillet, M.C. Cañizares, A. Ruiz (Coord.), Geografía, territorio y paisaje. El estado de la cuestión: actas del XXI Congreso de Geógrafos Españoles (pp. 1757-1772). Ciudad Real: Asociación de Geógrafos Españoles.

Generalitat Valenciana (2020). Decreto 108/2014, de 4 de julio, del Consell, por el que se establece el currículo y desarrolla la ordenación general de la educación primaria en la Comunitat Valenciana. Retrieved from http://www.dogv.gva.es/datos/2014/07/07/pdf/2014_6347.pdf

Gregori, J., & Viu, M. (2014). Crónica 5. Ciencias Sociales. Alzira: Ediciones Bromera.

Gregori, J., & Viu, M. (2015). Ciencias sociales 6º. Alzira: Ediciones Bromera.

Grence, T. (2015). Ciencias Sociales. 5º de Primaria. Santillana Voramar.

Grence, T., & Gregori, I. (2015). Ciencias Sociales 6º. Picanya: Ediciones Voramar, Santillana Educación.

Gobierno de España (2020). Real Decreto 126/2014, de 28 de febrero, por el que se establece el currículo básico de la Educación Primaria. Boletín Oficial del Estado. Retrieved from https://www.boe.es/buscar/pdf/2014/BOE-A-2014-2222-consolidado.pdf

Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) (2018). Special Report Global warming of 1.5ºC. Retrieved from https://www.ipcc.ch/report/sr15/

Kažys, J. (2018). Climate change information on internet by different Baltic Sea Region languages: Risks of disinformation & misinterpretation. Journal of Security and Sustainability Issues, 7(4), 685-695.

La Calle, A. (2007). Sequía y adaptación de la Directiva marco del agua. La Sequía en España. Directrices para Minimizar su Impacto. Madrid: Ministerio de Medio Ambiente.

López, J.A., & Oller, M. (2019). Los problemas medioambientales en la formación del profesorado de educación primaria. REIDICS: Revista de Investigación en Didáctica de las Ciencias Sociales, (4), 93-109.

Martín, J. (2009). Diez verdades y diez mentiras en relación al cambio climático. Enseñanza de las Ciencias de la Tierra, 17(2), 120-127.

Martin, S., Parra, E., De la Mata, A. Hidalgo, J.M., & Moratalla, V. (2015). Ciencias Sociales 6º. SM.

Martínez, R., & López, J.A. (2016). La enseñanza de la climatología en los manuales escolares de Ciencias Sociales en Educación Primaria. In R. Sebastiá & E. Tonda (Eds.), La investigación e innovación en la enseñanza de la Geografía (pp. 245-258). Alicante: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Alicante.

Martínez, L.C., & Olcina, J. (2019). La enseñanza escolar del tiempo atmosférico y del clima en España: currículo educativo y propuestas didácticas. Anales de Geografía de la Universidad Complutense, 39(1), 125-148.

Morales, A., Olcina, J., & Rico, A.M. (2000). Diferentes percepciones de la sequía en España: adaptación, catastrofismo e intentos de corrección. Investigaciones Geográficas, (23), 5-46.

Morote, A.F. (2019a). Percepción de los futuros maestros de Primaria sobre el riesgo de inundación. La Geografía como herramienta para lograr una sociedad más resiliente al cambio climático. Papeles de Geografía, (65), 67-88. http://dx.doi.org/10.6018/geografia.366341

Morote, A.F. (2019b). Galicia ¿territorio adaptado a la sequía? Cuadernos Geográficos, 58(2), 6-33. http://dx.doi.org/10.30827/cuadgeo.v58i2.7627

Morote, A.F. (2020). ¿Cómo se trata el tiempo y clima en la Educación Primaria? Una exploración a partir de los recursos y actividades de los manuales escolares de Ciencias Sociales. Espacio, Tiempo y Forma, Serie VI Geografía, (13), 119-144.

Morote, A.F., & Olcina, J. (2020). El estudio del cambio climático en la Educación Primaria: una exploración a partir de los manuales escolares de Ciencias Sociales de la Comunidad Valenciana. Cuadernos Geográficos, 59(3), 158-177. http://dx.doi.org/10.30827/cuadgeo.v59i3.11792

Morote, A.F., & Souto X. M. (2020). Educar para convivir con el riesgo de inundación. Estudios Geográficos, 81(288), 1-14. https://doi.org/10.3989/estgeogr.202051.031

Olcina, J. (2001). Causas de las sequías en España. Aspectos climáticos y geográficos de un fenómeno natural. In A. Gil & A. Morales (Eds.), Causas y consecuencias de las sequías en España (pp. 49-109). Alicante: Instituto Universitario de Geografía de la Universidad de Alicante y Caja de Ahorros del Mediterráneo.

Olcina, J. (2017). La enseñanza del tiempo atmosférico y del clima en los niveles educativos no universitarios. Propuestas didácticas. In R. Sebastiá & E. M.Tonda (Eds.), Enseñanza y aprendizaje de la Geografía para el siglo XXI (pp. 119-148). Alicante: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Alicante.

Olcina, J. (2018). Verdades y mentiras sobre el riesgo de inundaciones en el litoral mediterráneo: balance de medio siglo. In Jornada sobre fenómenos meteorológicos extremos en el mediterráneo. 11 de diciembre de 2018. Valencia: AEMET.

Olcina, J. (2020). Clima, cambio climático y riesgos climáticos en el litoral mediterráneo. Oportunidades para la geografía. Documents d’Anàlisi Geogràfica, 66(1), 159-182. https://doi.org/10.5565/rev/dag.629

Pagès, J. (2008). Los libros de texto de ciencias sociales, geografía e historia y el desarrollo de las competencias ciudadanas. Textos escolares de historia y ciencias sociales, Seminario Internacional (pp. 24-56). Santiago de Chile: Ministerio de Educación de Chile.

Paneque, P., La fuente, R., & Vargas, J. (2018). Public Attitudes toward Water Management Measures and Droughts: A Study in Southern Spain. Water, (10), 369. https://doi.org/10.3390/w10040369

Parra, E., Martín, S., Navarro, A., & López, S. (2014). Ciencias Sociales. Comunitat Valenciana. 5º Primaria. SM.

Prats, J. (2012). Criterios para la elección del libro de texto de historia. Histodidáctica, (70), 7-13.

Ramos, J.M., & Calonge, G. (2014). Renovación de la didáctica de la Geografía física en segundo de bachillerato: La climatología como ejemplo. Didáctica Geográfica, (15), 129-151.

Real Academia Española de la Lengua (2020). Diccionario de la Lengua Española. Retrieved from https://www.rae.es/

Sáiz, J. (2011). Actividades de libros de texto de Historia, competencias básicas y destrezas cognitivas, una difícil relación: análisis de manuales de 1º y 2º de ESO. Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales, (25), 37-64.

Sánchez-Fuster, M.C. (2017). Evaluación de los recursos didácticos utilizados en Ciencias Sociales, Geografía e Historia en Educación Primaria (Doctoral dissertation, Universidad de Murcia, Spain). Retrieved from https://digitum.um.es/digitum/handle/10201/54567

Serantes, A. (2015). Como abordan o Cambio Climático os libros de texto da Ensinanza Secundaria Obligatoria na España. AmbientalMENTEsustentable, (20), 249-262. https://doi.org/10.17979/ams.2015.2.20.1609.1603

Silverio, Á. (1998). Experiencias y conclusiones después de una larga sequía en el área metropolitana de Bilbao. In E. Cabrera & J. García-Serra (Eds.), Gestión de Sequías en Abastecimientos Urbanos (pp. 475-520). Vila-Real: Universidad Politécnica de Valen¬cia.

Souto, X. M. (2002). Los manuales escolares y su influencia en la instrucción escolar. Biblio 3W, Revista Bibliográfica de Geografía y Ciencias Sociales, VII(414). Retrieved from http://www.ub.es/geocrit/b3w-414.htm

Souto, X.M. (2007). Educación Geográfica y Ciudadanía. Didáctica Geográfica, (9), 11-32.

Spear, P. (2018). Get in the pictures about climate change. Primary Geography, (96), 26-27.

Tonda, E., & Sebastiá. R. (2003). Las dificultades en el aprendizaje de los conceptos de tiempo atmosférico y clima: la elaboración e interpretación de climogramas. Revista de Educación de la Universidad de Granada, (16), 47-69.

United Nations (2015). Sustainable Development Goals. UNDP, Sustainable Development Agenda. Retrieved from https://www.undp.org/content/undp/es/home/sustainable-development-goals/resources.html

Valls, R. (2007). Historiografía Escolar Española: Siglos XIX-XXI. Madrid: UNED.

Vilches, A., & Gil, D. (2008). La construcción de un futuro sostenible en un planeta en riesgo. Alambique, Didáctica de las Ciencias Experimentales, (55), 9-19.

White, G.F. (1974). Natural hazards, local, national, global. Oxford University Press.

Wilhite, D. A. (2000). Drought: A Global Assessment. New York: Routledge.